به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اداره ارتباطات و اطلاعرسانی راه و شهرسازی استان اردبیل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در تشریح دستاوردها، عملکرد، اقدامات و برنامههای اداره کل راه و شهرسازی استان در راستای توسعه راههای اصلی و بزرگراهی استان اردبیل اظهار داشت: جاده بهعنوان مهمترین زیرساخت حملونقل مسافر و بار در کشور و یکی از اساسیترین زیرساخت توسعه به شمار میرود، در همین راستا اداره کل راه و شهرسازی اردبیل با همکاری سایر نهادهای اجرایی استانی و وزارت راه و شهرسازی برنامهریزی و اقدامات مؤثری را در جهت بهبود، ارتقا و توسعه بزرگراهها و راههای اصلی انجام داده است.
وی گفت: در حال حاضر با تلاشها و پیگیریهای انجام شده، ۸۲۳ کیلومتر از راههای استان دارای ردیف اعتبار ملی و مجوز ماده ۲۳ است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: مطالعات فاز اول و دوم راههای استان که دارای ردیف اعتبار ملی هستند به اتمام رسیده و ۲۰۳ کیلومتر از طرحهای جاری نیز تکمیل شده و در مجموع ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه و ۶۰۲ کیلومتر راه اصلی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
حیدری افزود: در حال حاضر ۲۲۵ کیلومتر بزرگراه و ۶۷ کیلومتر راه اصلی نیز در سطح استان اردبیل توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در دست احداث است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر کل اعتبار موردنیاز برای تکمیل قطعات در دست اجرا ۸ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بوده و اعتبار موردنیاز برای تکمیل کل طرحهای راهسازی ۳۶ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بهاتفاق مهم رخداده در خصوص تخصیص اعتبار برای اولینبار و در دولت چهاردهم دولت وفاق ملی اشاره کرد و اظهار داشت: مجموع اعتبارات تخصیصیافته به طرحهای راهسازی استان از محل پیوست یک قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و اعتبارات توازن، معادل ۹۰۰ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار با حمایت و پیگیری نمایندگان محترم، استاندار پرتلاش و اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به طور کامل و ۱۰۰ درصدی در دولت جناب آقای دکتر پزشکیان تأمین و پرداخت شده است.
اتمام مطالعات ۴۳ کیلومتر باقیمانده از پروژه احداث باند دوم اردبیل - سرچم
حیدری در ادامه به آخرین وضعیت پروژههای ملی و شاخص استان پرداخت و ادامه داد: پروژه احداث باند دوم اردبیل - سرچم به طول ۱۷۸ کیلومتر بوده که ۵۷ کیلومتر از آن مورد بهرهبرداری قرار گرفته و ۷۸ کیلومتر در دست اجرا بوده و مطالعات ۴۳ کیلومتر باقیمانده نیز به اتمام رسیده است.
وی گفت: مطالبات پیمانکاران در قطعات مختلف این پروژه ۴۰۵ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای قطعات در دست اجرا ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای تکمیل کل طرح ۱۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: یکی دیگر از پروژههای شاخص احداث باند دوم اردبیل - مشکینشهر - اهر به طول ۹۳ کیلومتر در محدوده استان اردبیل بوده و از مجموع ۵۸ کیلومتر حدفاصل اردبیل - مشکینشهر به طول ۵۰ کیلومتر تکمیل شده و ۸ کیلومتر باقیمانده این محور به همراه ۱۶ کیلومتر از محور اهر - مشکینشهر در دست اجرا است.
حیدری گفت: مطالبات این پروژه ۲۹۸ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای طول در دست اجرا ۹۲۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز کل طرح ۲ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان است.
وی به احداث باند دوم سهراهی رضی - گرمی - بیلهسوار اشاره کرد و افزود: این پروژه به طول ۱۳۹ کیلومتر که ۳۳ کیلومتر از آن تکمیل شده و ۳۵ کیلومتر در دست اجرا بوده که شامل ۱۵ کیلومتر برزند - گرمی، ۱۲.۵ کیلومتر گرمی - انجیل لو و ۷.۵ کیلومتر بیلهسوار - گوگ تپه است و مطالعات ادامه مسیر انجام شده است.
حیدری ادامه داد: مطالبات در این پروژه ۸۰ میلیارد تومان بوده و اعتبار موردنیاز پروژه در دست اجرا یکهزارو ۳۹۳ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز کل طرح ۴ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان است.
پنج هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز احداث باند دوم سهراهی مشکینشهر - سهراهی سربند
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل توسعه راههای شمال استان را از اولویتهای اداره کل راه و شهرسازی استان برشمرد و گفت: احداث باند دوم سهراهی مشکینشهر - سهراهی سربند به طول ۱۳۷ کیلومتر که عملیات اجرایی ۴۰ کیلومتر از سمت پارسآباد با جدیت و پیشرفت بالای ۵۵ درصد در دست اجرا بوده و ۲۷ کیلومتر از سمت مشکینشهر نیز اخیراً" به پیمانکار واگذار شده است.
حیدری ادامه داد: مطالعات ۷۰ کیلومتر ادامه محور احداث باند دوم سهراهی مشکینشهر - سهراهی سربند انجام شده است و مطالبات قطعات در دست اجرا، ۱۰۵ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای قطعات در دست اجرای فوقالذکر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز کل طرح ۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان است.
وی به پروژه احداث چهارخطه اصلاندوز - سربند - پارسآباد - بیلهسوار بهعنوان یکی دیگر از پروژههای راه و شهرسازی استان اشاره کرد و گفت: این پروژه به طول ۱۰۶ کیلومتر که در محدوده پارسآباد - سهراهی سربند به طول ۲۰ کیلومتر بوده و در حال حاضر ۱۰ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده و ۱۰ کیلومتر ادامه این مسیر در مرحله تکمیل است، همچنین احداث چهارخطه انگوت - قرهآغاج نیز در قالب این طرح در دست اجراست و مطالعات محدوده پارسآباد - بیلهسوار و سربند - اصلاندوز به طول ۸۰ کیلومتر انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر مطالبات پیمانکاران در این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان بوده و اعتبار موردنیاز برای قطعات در دست اجرا ۷۹۵ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای تکمیل کل طرح ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
تونل شمالی حیران و راههای طرفین در صورت تأمین اعتبار در سال آتی به بهرهبرداری میرسد
حیدری افزود: یکی دیگر از پروژههای ملی و شاخص احداث تونل شمالی حیران و راههای طرفین به طول ۲.۷ کیلومتر است که در حال حاضر کلیه عملیات حفاری، لاینینگ تونل و بخشی از روسازی داخل تونل اتمام یافته و در مرحله تکمیل روسازی و اجرای راههای طرفین است و در صورت تأمین اعتبار در ۶ماهه نخست سال آتی مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت و مطالبات این پروژه ۷۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز جهت تکمیل ۳۵۰ میلیارد تومان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه احداث کنارگذر اردبیل به طول ۵۷ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این پروژه در حدود ۷ کیلومتر در دو باند آسفالت اجرا شده و ۴ کیلومتر دیگر در دست اجرا بوده و مطالعات مابقی مسیر انجام شده است. مطالبات پیمانکار پروژه ۲۰ میلیارد تومان، اعتبار موردنیاز برای قطعه در دست اجرا ۳۴۰ میلیارد تومان و اعتبار موردنیاز برای تکمیل کل طرح ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: پروژه احداث راه اصلی کلور - درام به طول ۴۲ کیلومتر است و این پروژه در ۲ قطعه در دست اجرا بوده و پیشرفت قطعه ۲ در حدود ۵۵ درصد بوده و مطالبات پیمانکاران ۶۰ میلیارد تومان و کل اعتبار موردنیاز برای تکمیل طرح یکهزارو ۴۸۸ میلیارد تومان است.
حیدری در پایان با اشاره به اینکه حجم وسیعی از پروژههای عمرانی استان در حوزه راه و شهرسازی در حال انجام است اظهار داشت: پروژه احداث راه اصلی خلخال - فیروزآباد به طول ۳۳ کیلومتر بوده و ۲۷ کیلومتر از آن حدفاصل سهراهی جاده سرچم تا خلخال به بهرهبرداری رسیده و عملیات ادامه مسیر دارای پیشرفت ۳۰ درصد است و اعتبار موردنیاز برای تکمیل این طرح عمرانی ۸۳۰ میلیارد تومان است.